schotland

15 juni 2015 - Aberfoyle, Verenigd Koninkrijk

14-6-2015

Vandaag vertrekken we naar Schotland.We zijn rond 15.30 in IJmuiden om daar op de boot te stappen naar Newcastle.

wegvaren ijmuiden

Het is een flinke boot. Veel motorrijders aan boord ook.We hebben een commodore class hut. Dit omdat we vandaag 5 jaar getrouwd zijn, heerlijk luxe. We nemen dan ook bubbels bij het eten. Na het eten nog wat rond gewandeld op de boot, Manuela heeft  niet zulke goede zeebenen blijkt. Lekker vroeg gaan slapen dan maar.

15-6-2015

Heerlijk geslapen lekker ontbeten en om 10.00 uur kwam de boot aan in New Castle. boven op het dek heb je mooi uitzicht hoe ze zo'n groot schip aanmeren, knap staaltje werk.

boot in newcastle

Dan naar onze bus en als we door de douane zijn is het links rijden even wennen.We hebben prachtig weer dus we kijken onze ogen uit.al snel zien we een bordje met een kasteel we rijden er naartoe maar helaas is deze gesloten maar verder dan het is  noordelijkste engelse kasteel ooit door de schotten ingenomen.

P1040850

We besluiten hadrians wall een stukje te volgen een romeinse muur  dwars door het land. Je ziet er niet zo veel van maar wel hele mooie bochtige en golvende wegen.

Bij een klein plaatsje zien we een kerkje liggen met daarom heen een kerkhof, dit is omgeven door een stenen muur en enorme grote bomen. We zijn de enige en het is er heerlijk stil(behalve het gezoem van de insecten).Als we het kerkhof langs zijn gelopen gaan we het kerkje in. Het is een lief kerkje en erg oud.

kerk en graven

kerkje met graven

P1040870

kerkje van binnen.

daarna kwamen we langs een plek met Romeinse opgravingen bij chesters fort, het museum en de opgravingen bezocht vooral mooi was om de badhuisplaatsen te zien hoe het systeem toen al was om het warme water naar bepaalde plaatsen te krijgen. Hier hebben de romeinen ook een twee bruggen over de rivier gebouwd. Soort van machtsvertoon Daarna weer doorgereden.

Binnendoor weer over prachtige stuurwegen en de jumpy doet het prima en de motoren staan zo vast als een huis gelukkig! we gaan een stukje via het border forest naar schotland want daar kwamen we toch voor... maar wat is het tot nu toe al mooi zeg. Op de grens uiteraard even een foto stop.

grens schotland steen

Het is intussen al 16.00 dus we besluiten de wat snellere weg te nemen en net voor edinburgh wat te eten en dan door naar aberfoyle, in het begin van het trossachs forest park, waar we twee nachten een B&B hebben geboekt. Lekker hoor na een vermoeiende dag een prachtig oud huis met vriendelijke mensen aantreffen. Bakje thee en even uitpuffen. Klein rondje nog gelopen door een verlaten dorp dus vroeg naar bed.

dinsdag 17e weel ziek geslapen HELE DAG

Woensdag 18e

woensdag gaat beter dus we gaan richting isle of mull. (gelukkkig want het B&B was al geboekt. net als de ferry van oban naar mull.

We slaan de bergpas achter ons B&B over ivm de vele haarspeldbochten en gaan via een redelijk goede weg naar naar Balquihre waar het graf van de schotse robin hood is rob roy. We nemen een klein bospaadje en  komen via de achterkant aan. Klein graf met een kerk erbij verder weinig poespas wel mooie graven weer.

graf rob roy
We "moeten" om half vier bij de ferry zijn in oban en weel is nog niet zo fit dus we slaan een paar stukjes over berg en langs een loch over maar komen zo wel langs een mooie kerk met theehuisje.

theehuis

Dit blijkt een  kei mooie kerk te zijn met veel mooie details en ook erg rustig. Church of scotland. Dat was een mooie meevaller.

schotse kerk

Kopje thee en koffie en verder naar oban waar we ruim op tijd zijn.

Waar we heen willen vraagt de man aan de poort? uuh ja craignur of hoe zeg je dat? hij lacht ja zoiets its fine lane 1 en binnen even melden. Oban is een mooi vissersstadje dus even langs wat winkels en viskramen en frank een soepje manuela nog droge crackers.

oban
De  overtocht duurt 45 minuten en met de mooie wolken en af en toe zon is het prachtig op het dek. Helemaal enthousisast komen we aan op mull.

overtocht
De wegen (1 rondweg en wat zijstraten) zijn single track met elke 3/400 meter een uitwijkhaven en nadat we daar aan gewend zijn hobbelen we met 70 naar een uithoek van het eiland. Het went snel de locals remmen zo min mogelijk en schieten met een gang over uitwijkplek zodat iedereen kan blijven rijden!

We zien al vrij snel een hert staan eerst denken we nog dat het misschien tam is maar later zien we er meer op de heuvels.
Ons B&B ligt aan het einde van een doodlopende weg en dan ook letterlijk het einde. We steken 2 boeren erven over en komen dan bij een geweldig mooi huisje uit met een prachtige tuin en vriendelijke dame die meteen verse thee maakt.

welkom minty
Ze heeft 4 paarden 40 schapen en 2 border collies en haar grond loopt over de heuvelrug nog verder naar een eigen loch.....

We krijgen wat restaurant tips en gaan naar een dorp met 20 huizen of zo? eerste restaurant zit vol en de eigenaresse schaamt zich onderhand dat ze ons moet weigeren. No problem op naar de bar daar zitten we eerste rang voor de raam naar een baai te staren. Niet normaal zo mooi.

baai hotel

Zelf aan de bar bestellen en je drank halen en manuela eet een wortel/koriander soep en frank stoofvlees met pasteideeg en een spaans biertje .... sorry. Heerlijk gegeten.

Terug naar de B&B en daar wordt meteen de houtkachel aan gemaakt want het is wel koud hier. De locals klagen dat het winter is maar wij waren natuurlijk wel voorbereid.

kachel minty

Minthy maakt weer thee en gooit alles in de strijd om ons nog om 22.00 in de avond op een boot te krijgen voor morgen. Naar saffa island een eiland ontstaan door vulkaan erupties en naar iona beroemd om haar abdij en perlgrimsoord. Het lukt meld je morgen maar om 9.30 bij de blauw witte boot bij Pal zegt ze nadat ze drie mensen belt om te vragen waar de eigenaar van de boot uithangt erg grappig. Alles via de vaste lijn mobiel vind ze niks.
Ze legt kruikjes in bed dus we worden erg verwend.

Donderdag 18-06-2015

Om acht uur ontbijt havermout pap en toast en frank bacon eggs en een worst die nog lekker is ook.  Minthy blijft aandringen dat we warm aankleden en of we schapenvesten willen, maar we zijn goed voor bereid met regenpakken en thermosokken!
We rijden naar de pier en ontmoeten wat mensen die ook gaan en die zijn toch wat luchtiger gekleed. We kiezen voor de iets kortere toer in overleg met de schipper. Hij denkt dat het gaat regenen in de middag en de korte tour is rond  de middag bij de abdij.

Na wat heen en weer gewissel met passagiers van 2 boten zit de boot toch nog redelijk gevuld.

golven staffa

Het waait de verkeerde kant op dus hebben we flinke golven uit zee en 35 minuten voor de boeg.

staFFA

Manuela houdt haar eigen goed tot het eiland en "voert" de vissen pas als we de boot af zijn.

Beetje misselijk maar we gaan toch nog over een glad pad naar een mooie grot van lavastenen. Ondertussen veel schuim en golven echt gaaf.

GROT  staffa

1 japans grietje zit de hele dag als een dood vogeltje op de boot. tips om op het dek in de frisse wind te gaan daar luistert ze niet naar.
De grote bups is eerst naar boven dus wij kunnen rustig de waterkant en grot bekijken. Daarna klimmen we naar boven daar zitten zgn. puffins. Hele grappige  mooi getekende vogels.

puffin

Lijken wel papagaai pinguin kruising en zijn erg behendig. Totaal niet bang voor ons en fladderen naar beneden en duiken de ruige zee in naar vis. Erg bijzonder sommige mensen komen speciaal voor deze beesten.

Na een uurtje weer de boot op terug richting mull maar met een stop op iona. Nu gaat het goed met manuela en aangekomen lopen we op het gemak over het eiland. Erg veel oudjes op "pelgrimstocht" en ook vogelspotters die een speciale vogel zoeken. Frank wordt nog voor spotter aangezien omdat hij een camouflage jas aanheeft.
Op iona staat een abdij die door saint columbo is gesticht.

abdij

Hij is een Ier die de heidenen kwam bekeren of hij is ierland uit getrapt dat hangt er vanaf welke versie je gelooft! Wel een mooi gebouw met een geschiedenis van bloei en ook terror toen de vikingen meerdere malen alle monikken hebben afgeslacht.  Er liggen 10 noorse koningen begraven en een  aantal weldoeners van de kerk. Het weer wordt nog slechter en het regent dus we lopen naar de ferry terug via een ruine van een nonnenklooster.
Op de terugweg naar de B&B weer even bij "ons " restaurant wat gedronken en nu is het eb en kijkt het weer heel anders. De meeuwen tillen het zeewier op en scharrelen naar krabjes.

Nog even met de jongste border van minty gespeeld maar die snap niet dat hij een denne appel kan terugbrgengen als een bal.
De open haard brand al dus even bijkomen en opwarmen.
In de avond weer ff wat gegeten bij het hotel. De lokale visser vraagt nog waarom frank moe is en dat hij ook de hele dag buiten is maar ja ach laat maar he. Lekker gegeten en nog verbaasd over een frans stel dat voorbij loopt in de regen en de heuvel oploopt en in het bos de tent opzet?  We zien ze op straat eten maar als het dan toch erg hard regent vragen ze of ze binnen mogen zitten met een consumptie. Heel apart zouden ze op pelgrimstocht naar de abdij zijn?
Terug bij minty lekker kachel opstoken en lezen en weer met een kruikje naar bed.

vrijdag 19 juni

uitgeslapen en spullen gepakt we willen nog even de paarden op de fotos zetten maar dan blijken manuela en minty dezelfde soort workshop met paarden te hebben gevolgd dus we mogen nog niet weg en gaan de wei in en lopen nog rond.

paarden

Ze gaat rijden met de buurvrouw en er is nog een paard vrij dus of manuela  meegaat? Maar aangezien het weer niet alles en weel haar buik ook nog niet maar we komen nog een keer terug.
We rijden via de noordkant terug naar de andere kant van mull maar het regent eerst en klaart wel wat op maar de zeearend slaan we even over die zal wel binnen blijven. Gigantisch mooie weg weer langs die kant en haast onbewoond.

mull

We nemen een klein pontje naar de overkant en  Manuela praat nog met wat mensen met honden uit wales die zijn aan de wandel met een golden en een labrador en een border collie. Daar rijden we zo de hoogvlakte op droog en een mooie single track weer.

oversteek

Naar beneden langs een mooi loch richting Fort William. Via een omweg natuurlijk. We stoppen bij de eerste vrij B&B en dan blijkt prima. We gaan tanken (de jumpy was in ewijk afgetankt dus prima lief) pinnen en eten. Nog even gekeken waar de harry potter trein ? jacobite vertrekt en dat blijkt bij het gewone station te zijn. Terug bij de B&B blijkt het een erg lieve vrouw te zijn waar we gezellig in de huiskamer een wijntje aangeboden krijgen! Heerlijk we babbelen wat  over honden en haar nederlandse buren die op skye wonen nu. Er komen nog duitse gasten dus die schuiven ook aan. Ze zijn er maar 12 dagen veels te kort dus.

Zaterdag 20 juni

We ontbijten met de duitsers en dan op tijd naar het station om een kaartje op de jacobite te bemachtigen. De stoomtrein bekend van de een scene van de Harry potter film.

jacobite

Er staat een kleine rij dus we hebben geluk en kunnen nog mee(first class is al maanden van te voren vol geboekt).

weel in de riij

Het is een mooie rit en vooral bij het beroemde Glenn Finnan viaduct, kunnen we mooie plaatjes schieten.

harry potter viDUCT

Al krijgt frank wel flink wat kolen stukjes in zijn oog maar dat heeft hij er wel voor over. Overal in de omgeving van het viaduct staan mensen foto's te maken en zwaaien naar ons. Grappig om mee te maken. De trein komt aan in een vissers dorpje waar we wat rond wandelen en ons vermaken met een bruidspaar dat ook op de trein zat .Ze zijn traditioneel gekleed mannen dus in kilt. en lopen zo rond de middag aan een flesje whiskey te lurken, ja ook de dames! We lunchen en gaan de zelfde weg terug met de trein. Als we terug aan komen rijden we terug naar de B&B. Betalen onze vriendelijke gastvrouw en gaan op weg naar Skye.

Onderweg hebben we even genoten van de zon die eindelijk doorkwam.

zon nevis (2)

Over de mooie hoge brug Skye opgereden en al vrij vooraan aangekomen bij onze B&B waar de drie nachten zullen blijven.

Het was even slikken toen we binnen kwamen iets zakelijker dan we gewent waren bij onze vorige adressen, maar ach we zijn er niet veel dus boeie!!

De gast vrouw verteld dat op tien minuten loopafstand een goede restaurants zitten dus gaan we op pad.Hmm even lekker de benen strekken dat is wel lekker. Maar het iets verder dan we dachten. Wel komen we uit bij een gezellig druk restaurant waar we geluk hebben en lekker aankunnen schuiven de pizza en bier smaken prima.Terug naar de B&B. reis verslag schrijven en het bedje in.

zondag 21 juni

Lekker ontbeten en dan op weg. Het is prachtig weer de zon schijnt Yes! We hebben niet echt een planning maar we rijden richting een kasteel. onderweg komen we Dunbeag tegen een oud fort tegen dat 23 honderd jaar oud is. Het is rond er zijn verschillende verdiepingen geweest het ligt een beetje hoog en we lopen dan tussen de schapen door omhoog.

burcht

Het waait er flink maar binnen in de ronding kun je heerlijk zitten en horen we de koek koek die flink zijn best doet. Het is een bijzondere plek vinden wij. Terug naar de auto we vervolgen onze reis.naar het kasteel. Het is een mooie weg om te rijden en de met die zon erbij kijkt het toch allemaal wat mooier. we besluiten ook nog naar een vuurtoren te gaan Neistpoint, maar eerst even een blik werpen op het kasteel. We rijden iets verder door en we komen bij een punt waar we een hek door kunnen zo schieten we de eerste plaatjes van het kasteel wat mooi groot is.

kasteel 1

Op weg naar de vuurtoren dan. Wat een geweldig mooie weg en als we er bijna zijn en rijden een bult over staan er ineens een hoop auto's stil wat blijkt een franse dame heeft haar auto in de greppel geparkeerd te hebben. Aiii hoe gaan ze die eruit krijgen.een behulpzame nederlander bied hulp aan zijn vierwiel aangedreven station wagen gaat de auto er proberen uit te krijgen . Frank en nog een paar heren helpen mee de auto duwen.De sleep kabel word er aan gemaakt en dan met veel rook van de koppelings platen van de nederlandse auto en het duwen van de heren krijgen ze auto er toch snel uit.de franse dame is blij. Frank word later die dag nog een paar keer vriendelijk gegroet door twee mannen die er bij stonden kijken,Frank is  de held van het dorp.

We komen aan op het punt van de vuurtoren.

vuurtoren 1

We zijn er stil van.de zee de kliffen de vogels die er vliegen en vissen vangen het is zo mooi!!

vuurtoren 2

De vuurtoren die eerst als B&B heeft gediend ligt er verlaten en verwaarloosd  bij.

vuurtoren 3

De behulpzame Nederlander loopt er ook en samen dromen we weg bij wat voor terras we er van kunnen maken....We lopen even naar een uitkijk punt en vinden een mooie grote steen waar we onze broodjes eten ondertussen genietend van het uitzicht en de zon.

steen

we lopen terug dat is best een hele klim.

Dan op weg weer naar het kasteel.  Via de mooie tuin met rododendron, varens en een gele struik waar we de naam niet van kennen maar veel zien hier, lopen we naar het kasteel.

kasteel 2

Binnen gaan we trap op en zien veel schilderijen met de bewoners erop. We lopen verder door de gang waar ineens een groep italianen voorbij komt (hele bus). Ze kijken niet eens en lopen zo een kamer in . Wij lopen dan maar tegen de richting in een andere kamer in waar Frank aan de gids van het kasteel verteld waarom we van die kant komen. Ze kijkt ons verbaasd aan maar als de groep voorbij komt stomen en erg onbeleefd is zegt ze dat ze ons begrijpt . De dame legt ons veel uit over de schilderijen en de meubels die er staan wat zo'n bezichtiging heel anders maakt. Het is zeker de moeite waard . Buiten gekomen zien we dat je ook met bootjes langs zee honden kunt die daar op eilandjes liggen. Helaas is het laatste bootje vertrokken hmm geen zeehonden dan maar. We lopen naar de uitgang. Frank heeft een idee rijden naar het punt waar we in de ochtend het kasteel hebben bekeken vandaar kun je de zeehonden waarschijnlijk wel zien liggen we lopen naar een punt waar we met de camera in kunnen zoemen op de zeehonden!

zeehond

We rijden terug met mooie donkere luchten en zon we zien een regenboog.en daarna begint het te regenen. We gaan wat eten in een ander restaurantje in het dorp en reisverslag typen en slapen! Moe van een mooie dag!

Maandag 22 juni

Na het ontbijt zijn we naar een natuurpark vlakbij de B&B gereden. Er zouden daar verschillende dieren te zien zijn. De weg er naar toe is weer geweldig. Aangekomen zetten we de auto neer en lopen een mooi pad op. Om de zoveel tijd staat er een bordje met welke dieren je kan zien en bij de eerste is het al gelijk raak de zeehonden hebben de grootste pret. De kopjes boven water en al klappend met de vinnen op het water het is een hele groep.

zeehond (2)

We lopen verder naar een cabine waar verrekijkers liggen en je rustig kunt kijken. Erg mooi maar helaas zien we niets meer, terug bij de auto lopen we naar beneden waar we de zeehonden nog wel af en toe met de koppies boven water zien maar ze hebben niet meer zo'n pret als daarvoor de stroming van het water is veranderd en de vissen zijn er niet meer zoveel denken we. Weer terug bij de B&B willen we de motors pakken maar de schuimkoppen staan op zee de wind is erg hard .

golven wind

Niet heel fijn om te rijden dus toch maar met de auto. We kunnen ze eventueel nog pakken onderweg. We rijden richting Old man of storr. Dat is een mooie steen boven op een berg. Als we aan komen rijden zien we hem mooi in de zon liggen. Maar het is een hele klim ernaar toe.

man storr

Als we over de helft zijn komen we in de wolken terecht het regent en het waait heeeel erg hard. Willen we nog wel naar boven? Ja nu zijn we al zo ver.  Als we echt bijna boven zijn staat er een jongen die probeert zijn tent op te zetten (waarom zou dat daar in godsnaam doen?) Hij waait bijna met tent en al weg en frank vraagt of hij hem kan helpen, eerst zegt hij nee, maar als Frank nog net op tijd de tent vastpakt is hij blij. Hij slaapt met zijn zus een een vriendin in dat tentje en ze vonden dat dit de beste plek was. Frank raad hem aan in ieder geval iets lager te gaan staan in een dalletje achter een rotsblok, wat ze later ook gaan doen. Als we naar de laatste lastige meters boven aankomen in de wolken en we even uitpuffen, word onze tocht beloont met een open breken van de wolken en wat we dan zien is echt mooi! Wat een uitzicht!!  Zon en wolken het is iets magisch.

man storr 2

man storr 3

Dan weer naar beneden dat voelen we in onze heupen maar het gaat een stuk sneller. Op naar iets warms we komen in een leuke B&B terecht waar we in de serre  we ons weer opwarmen en even wat eten. Dan weer verder. We komen bij een uitzicht punt uit bij de kliffen stijl en met waterval prachtig.

tuitzich

We kregen van de bediening van het restaurant nog een tip voor een uitzichtpunt landinwaarts. Dus hop de berg op en weer breekt het aardig open we lopen nog een km of 2 maar dan gaan we toch terug want het wordt al laat.

uitzicht

Op de terugweg zien we nog een fotoshoot  en een trouwerij van een bruidspaar. Meer fotografen dan gasten maar wat een fotos zal dat opleveren.

bruidspaar

We komen uit bij een ruïne van een oud kasteel op het verste puntje. Op eigen risico mag je het terrein op, dus we wandelen tussen de schapen door het terrein op heel mooi uitzicht op een ander eilandje wat er nog bij ligt. Terug bij de auto besluiten we terug te rijden zonder te stoppen (bij al dat moois) maar na een paar kilometer doen we dat toch als we waarschijnlijk een zeearend zien die mooi blijft zweven op een plek! wauw! Stella moest aan je denken!! Bij een restaurant gestopt lekker gegeten en heel moe maar voldaan gaan we het bedje opzoeken (21.45)

dinsdag 23 juni

na een ontbijt weer op weg naar ergens! In ieder geval ver naar het noorden.
We gaan nog even naar Het Donan kasteel van de macLeod clan. Prachtig mooi gelegen in het loch en in begin 19e eeuw hersteld door een van de familieleden.

duan

Erg druk voor schotse begrippen want ook bekend als filmdecor. Binnen is er een hoop te zien maar wat wel grappig is dat ze de keuken hebben herbouwd naar hoe het was in die begin jaren. Compleet met poppen en geluiden, net echt. Er liep ook een groep van 42 schoolkinderen in uniform. Perfect luisterend naar de juffen trouwens. Handig ook zo pakken we ook wat info mee, die de verklede gidsen vertellen aan de kinderen.

duan castle

Van daaruit door over bergpassen en langs lochs richting wat volgens velen de mooiste motorweg van schotland is. Kan het bijna niet voorstellen maar het  is wel erg mooi inderdaad sommige stukken wat breder en overzichtelijker langs de kust maar ook met obstakels. Midden op de weg en ze gaan geen meter aan de kant er stonden twee wat beteuterde motorrijders bij van, hoe gaan we hier langs komen...

local

We zagen nog een paar red deers die iets zeldzamer zijn dan de roe deers i.v.m de boskap.

red deer

We hebben over 160km best lang gedaan er zaten erg veel single track roads in de weg en we hadden geen haast. We werden wat moe en gingen opzoek naar een B&B. Viel nog niet mee want sommige hebben aan de weg een bord dat ze plek hebben kom je over een gravelpad boven staat er vol.... stukje doorgereden naar een mooi zandstrand het leek wel zuid Frankrijk, op de temperatuur na dan. Daar ook niks terug naar het dorp en toch nog een vacancy. Man helemaal gestresst want we kwamen ineens met zijn drie stellen en dus volle bak. Hoe mooi kun je het hebben maar goed. Klein lief kamertje en dus naar een restaurant lekker gegeten en nog wat in de pub gedronken tussen de locals.

Op de kamer hoorden we de buurman snurken door de muren heen!

woensdag 24-06-2014

Vanmorgen ontbijt met zijn allen en toen de spullen weer in de auto en gaan.

Het weer lijkt mee te vallen maar af en toe toch wat regen. We komen langs de bekende schotse tuinen bij loch iwe ? Maar daar zitten zoveel midges(kleine mugjes/vliegjes die zijn zo irritant en de meeste bezoekers 80+ dus het motto, en doorrrrrr. We ziet wat info borden over een basisi in de 2e wereld oorlog en er blijkt i.v.m een diep Loch een basis te zijn geweest voor konvooien naar de Rusland artic convoi we rijden nog een doodlopende weg in en aan het einde zit perfum house of iets dergelijks. We kijken even en het blijkt een mooie lunchroom met een winkel met snuisterijen. Luchtjes, tweed spullen voor heel duur : ) en zeepjes en een fotograaf met een atelier. Grappig aan het einde van de weg. We krijgen nog wat tips en hop verder.

We willen nog richting Lairg een plaats centraal in het hoogland maar dat gaat uiteindelijk niet lukken. Onderweg nog een mooie kloof met hangbrug over gelopen over een waterval.

waterval

We kiezen dan voor een scenic coastal road oftewel bochten en nog eens bochten richting kust. Erg mooie luchten ook met die optrekkende regen

mystiek

Na dik een uur niks en wildernis komen we bij een aantal huizen met een strandje en een B&B met een vacancy maar we weten niet waar we zijn en hebben niet het idee dat er een resto is dus toch maar door het is nog vroeg. Maar na een kwartier komen we ineens in een kustplaats met een info centrum. De dame kan er wel om lachen als ze hoort over ons idee dat de wereld ophield. Hier in het dorp uiteindelijk een B&B van de buitencategorie gevonden. Mooi groot luxe en net 5 minuten vrij "gegeven" door de eigenaar. Oftewel bordje buiten gehangen.

Het is vier uur droog en licht dus Weel besluit dat het tijd is om de motors uit te laden. Kwartier later staat alles uit de bus en klaar om te gaan. De weg die naar het binnenland loopt is heerlijk breed en bochtig en glooit mooi dus dat is goed om te beginnen. We rijden op en neer zo een 60km en dat is heerlijjk. Wel fris maar het gaat prima links rijden berg op en af. Twee blije mensen.

weel op 700

terug bij de B&B hobbelen we de motoren in de Jumpy en gaan we het dorp in voor een welverdiend diner. Wijntje , soepie,  geitenkaas , scampies en een runderburger heerlijk.

Nu weer moe maar voldaan.

donderdag 25 -06-2015

Vanmorgen ontbeten met een schots en engels stel. Erg gezellig en veel gelachen vooral de engelse man had aardig wat humor. Na het ontbijt de spullen weer inladen (helaas,goed adres) en verder gereden.Ze waren vol vanavond.

We hoeven niet zo ver te rijden vandaag dus we doen rustig aan. We rijden een zelfde stuk wat we gisteren met de motor hebben gedaan en zien ineens weer vier reeën staan. Een hoop mensen hier, zeggen dat ze ze nog niet gezien hebben, maar wij zien ze regelmatig, je moet goed kijken want ze hebben een goede schutkleur.

deer

We rijden naar een visitor center, deze zijn erg uitgebreid hier, met goede hulp en veel dingen over de  natuur die er op die plekken te zien zijn. We kijken wat we gaan doen vandaag. We drinken koffie en we kopen een boekje van de vogels die we hier tegen kunnen komen. We besluiten om te gaan wandelen Aan gekomen bij de wandelroute, pakken we onze rugzakken en gaan op pad. zodra we het pad op lopen ruiken we een geur van ui of prei deze geur ruiken we regelmatig, heerlijk. De wandelroute is erg mooi. Heel groen en door de vochtige lucht hier groeien er overal mossen op de bomen.

mosbos 2

De bomen hebben veel kronkels denk daar de schitterende watervallen en bloemen bij en je loopt in een sprookjes wereld, echt bijzonder!

mos bos

Ook omdat de route vlak langd de kust loopt. De zandstranden zijn 1 km verwijderd en de rivier eindigt in zee.

zandstrand

Als we weer bij de auto zijn rijden we verder en besluiten om nog even naar een whisky destilederij te gaan , want ja we zijn natuurlijk wel in Schotland en dat hoort erbij! We krijgen een rondleiding van een jongedame, erg mooi om te zien hoe de whisky word gemaakt en rijpt in de houten tonnen. Natuurlijk hoort daar een echte fles Whisky bij dus die kopen we dan maar! Inmiddels is het al weer tijd om naar onze B&B te rijden die Frank al heeft geregeld voor de de aankomende twee nachten via internet. De weg ernaar toe is weer geweldig! en als we een single track op gaan langs de kust zien we ineens weer een eilandje met zeehonden!!! Cadeautje van de natuur! Het adres is ook weer mooi. Met uitzicht op zee links en rechts een kudde paarden! We rijden weer terug naar het dorp om te eten. Dat gaat snel hier de maaltijden worden vlot na elkaar uitgeserveerd. pfff door eten dus!!! En zo eindigt alweer een mooie dag met een glas echte whisky! Proost!

Vrijdag 26 juni

vanochtend rustig aan gedaan uur of negen ontbijten met nog een stel. Het is wat grijs en vochtig buiten. We besluiten naar het noorden te rijden naar een ruïne en een vuurtoren met veel vogels en hopelijk wat puffins nog.

Onderweg breekt de zon door en wordt het heel mooi zonnig en zelfs tropische 18 graden! het is een uur rijden langs de kust die mooi groen is en dus prachtige weg weer. Als het zo blijft trekken we straks ff de motors uit de auto.

Het is lastig te vinden waar we heen willen want is niet echt aangegeven maar we vinden het ergens achter een stadje en een vliegveld . Dan 3 mijl naar boven en ineens zit je helemaal alleen bij een ruïne. Erg bijzondere plek.

ruine

Een deel is open en een deel in restauratie. De zon schijnt en de vogels vliegen af en aan. Kleine maar ook tig soorten meeuwen en we zien beneden ook weer zeehonden rond dobberen. Deze vogel gaat er mooi voor zitten.

vogel 1

We volgen de klif richting de vuurtoren. Er is een soort van pad en lopen zo langs de  klif en wat kloven waar het water mooi doorloopt en elke kloof heeft honderden vogel nesten. Merendeel is meeuw maar we zien ook twee soorten zeekoet. Manuela heeft een vogelboekje gekocht dus zo komen we erachter dat we een "bijzondere" vogel zien een razorbill in het nederlands een alk?

vogel 2

We klimmen over een hekje het terrein van de vuurtoren op en belanden in de paardenwei met shetlands. Geen probleem we kijken nog wat rond en klimmen dan nog een hek over het terrein van de toren op. Er hangt was te drogen en er staat een camper en we besluiten maar even te kijken. We worden vriendelijk begroet door een schot en een border collie. Hij blijkt een beetje op de toko te passen en wacht op wat jongens met een taakstraf die het gras gaan maaien. Aardige vent die er jaren heeft gewerkt 20 jaar terug en hij weet veel te vertellen.

De border is een loge(15 maanden, is heel lief en luistert perfect) en die besluit even een scholekster te besluipen!

border

Die taait met een hoop kabaal af.

De lucht is betrokken en we lopen terug naar de auto terwijl het fris wordt.

`klif

In de stad wat gegeten want het is al 15.00 intussen.

Op de terug weg volgen we nog een bord hill of stanes. Geen idee wat het is maar het klinkt als heuvel met stenen en dat blijkt het te zijn. Stanes zal stones zijn in galic? Het zijn 200 staande stenen (vroeger waarschijnlijk 600)op een heuveltje de grootste verzameling in the UK. Een begraafplaats of een astrologische kalender? Sommige denken dat ze er 18,6 jaar de maan cycles mee konden volgen. Geen mens weet het. Volgens frank is het een schaakspel : ).  Hij kan het weten als gereïncarneerde schot (volgens een dame uit een van de kastelen hadden ze vroeger samen gefeest!)

staande stenen

We tuffen nog verder terug en stoppen nog bij wat WOII graven en een museum wat dicht blijkt maar het kerkhof is open. Heel mooi aan zee en lekker oud. Graven van 1840 tot heden. Aparte sfeer zo aan zee

.kerkhof

Beetje duffies gaan we naar ons B&B waar we buitengesloten blijken... deur op slot en geen sleutel. Foutje van de dame des huizes die snel openmaakt.

Uurtje tukken en weer lekker naar het dorp eten. Alle jongeren zijn in pak/jurk/avondkleding i.v.m met een auto race waar ze op gaan wedden?  We snappen er niks van maar het is gaaf om te zien dat iedereen netjes is aangekleed. Ze zijn wel binnen een kwartier dronken maar de sfeer hangt er lekker bij hahaha geweldig.

Cheers

zaterdag 28 juni

vanmorgen alleen ontbeten en nog een paar high fives van de dochter van 2. Ze durfde eerst niks te zeggen maar nu ineens vol praatjes! grappig.

We zijn op tijd weg want in duurt is een schapen drijf wedstrijd. We vinden de farm (lees grasveld) maar durven er niet op te parkeren want iets te modderig na een regenachtige nacht. We lopen het terrein op en langzaam druppelt het vol met jeeps en pickups met border collies.

schapendrijvers

Relaxte sfeer dat valt niks tegen en ze zijn lief tegen de honden. Je hoort wel eens anders.

Mooi om te zien dat ook deze honden moeite hebben met af gaan soms en met de schapen tussen 3 hekken te drijven. We krijgen wat uitleg van de dames van de organisatie en of we loten willen kopen? Overal hebben ze hier een soort van loterij waar je wijn of bier kunt winnnen.... zelfs op de harry potter trein. We kopen er geen want dan moeten we 47 X tien minuten is heel lang wachten. Bakje koffie en thee maar dan.

schapendrijven

Na een uurtje hebben we het gezien en gaan verder.

We rijden naar een waypoint wat op onze to do lijst staat. Geen idee meer waarom maar er staat een waterval op de route. Mooie weg erheen en als we er staan en er net een bus vol oudjes wegrijdt twijfelen we maar ach we zijn er toch.  Mooie waterval maar niet zo spannend lijkt het. We kijken wat om ons heen als weel in eens een joekel van een zalm ziet springen in de waterval. Hij klapt op een steen en laat zich terugvallen. Ik denk even bijkomen en doorrrrrrr.

De visser heeft ook beet een joekel. Hij laat hem weer gaan nadat hij de lengte meet en noteerd.

zalm

We gaan verder richting een bos gebied en berggebied het carngorm gebied

We smikkelen alle dropjes en snoepjes die we hebben op en rijden over mooie doorgaande wegen.

we willen nog even bij locht ness een kasteel bezoeken maar dat blijkt een ruine en de massa mensen doet ons besluiten door te rijden. Het "kost" ons 2 uur omdat we even om het loch heen moeten en het is best groot.

En dan heb je nog de massa die voor het monster komt hahah je lacht je dood./ Nessie atractiepark, nessie hotel nessie rondvaarten nessie souvenier. Degene die dat met een whisky op dat verzonnen heeft lacht zich dood. En alle B&B en hotels zitten vol met die gasten

lochness

Het weer klaart lekker op dus in de zon tuffen we door. tussen twee berg ketens is.door een mooi dal. De bergen zijn niet hoog maar het is net alsof je door de pyreneen  rijdt, er ligt nog sneeuw op de toppen ook. Zal door de noordelijke ligging komen? We Willen nog een een B&B vinden maar dfat valt nog niet mee. Een half uur lang komen we geen huis tegen en als we bij de doorgaande weg komen lijkt het links en rechts verlaten. We kiezen links en bij de eerste afrit hebben we beet een B&B met een vacancy op het bord. Gravelpad op bruggetje over mooi huis ding dong ohw sorry just sokd the last room....

Maar ze belt heel de regio af als ze hoort dat we 3 dagen willen dan kunnen we mooi de zondag en maandag bij haar slapen. Prachtige ruime kamer met lounge room en een drankvergunning : )

We kunnen in een hotel maar het is de laatste kamer boven een bar... ach ja hoe wild kan het worden. We krijgen aanwijzingen op een visitekaartje en we komen er ook nog. Ziet er best mooi uit mooie entree en bar is leeg. Maar een locaal team van een schotse vorm van hockey is kampioen vandaar de waarschuwing.  En er komen 2 touringcars met duitse toeristen. Al met al valt het best mee met de herrie en is het gezellig in het hotel.

We lopen nog even langs een oude barak van een 18e eeuws garnizoen

barak

Eten pilsje whiskey (ja manuela ook!) en lekker slapen.

Zondag 28 juni

Eitje koffie en gaan. De zon breekt door dus het plan is om aan de andere kant van de berg op wat rechte glooiende wegen motor te rijden.

We parkeren in een dorpje op een parking met schone wc zoals overal hier in de dorpen.

Brommers eruit kleding aan en gaan. De eerste 10 mijl is lekker breed en glooiend inderdaad en op de kaart geen vuiltje in de lucht. We willen geen haarspeldbochten vandaag dus slaan een pas over een gaan rechtdoor.

pas

Maar dan gaat de weg 20% omhoog naar een ski gebied??  Wel recht die weg maar steil maar dat gaat prima na de skilift weer glooiend naar beneden maar ja what goes up must go down dus ineens weer een bord 20% helling. Yeaha gas erop en met onderaan 3 bochten staan we weer in een dalletje. Frank helemaal hyper van de adrenaline zo mooi manuela helemaal hyper van de adrenaline zo eng!

Manuela  reed prima naar beneden maar vond het erg spannend.

weel witje

De helmcamera heeft het opgenomen.

Frank nog een keer op en neer manuela even uithijgend. We zijn nog een stuk door gereden over mooie niet steile wegen.... en precies om een bui heen kunnen rijden. 18 graden en zon de zomer is er dan toch. Op de terug weg een vers soepie en een camembert uit de oven in een bar/hotel bij moeder en dochter en 2 honden.

mooie lucht

En toen weer over die mooie skihelling maar vanaf deze kant lang zo eng/mooi niet

: )

Op de parking de motoren weer ingeladen het terras verbluft achter gelaten dat zo erin past.

We hadden een bonus verdiend, dus even snuffelen in een whisky winkel lijdt al snel tot een proeverij, en voor je het weet heb je er 3 geproefd en 1 gekocht!

De dame deed het goed en leuk. Wat een baan hele dag mee proeven. Wel grappig om de verschillen te proeven en wat een drupje water in whisky voor de smaak kan doen.

Binnenkort in ewijk te proeven.

Door naar  het zomerhuisje van de koningin maar daar waren we 16.30 ze sloten om 17.00 en de oprijlaan was al  10 minuten lopen volgens de dame bij de info. Nou dan maar niet. Door naar de B&B maar dat is hier nog even rijden. Weer via een bergpas met skiliften (nooit geweten) een een hotel met brouwerij wat gegeten en weer gedronken en met manuela als bob doorrrr!!

Moe maar voldaan op onze mooie kamer.

maandag 29 juni

Vanmorgen heerlijk ontbeten met een Canandees en Schots stel, en natuurlijk de heer des huizes, die mooie verhalen kan vertellen,en ons Nederlandse menu kaarten overhandigd. Het zijn erg gast vrije mensen hier. Tijdens het ontbijt gebeurd er in de tuin ook van alles. Mooie vogels komen een hapje eten bij de paal met voer. De  grote bonte specht (vrouwtje) is er een van! Ineens zegt de Canadese gast, hé er loopt een koe in de tuin.En inderdaad even later wandelt de koe rustig langs het raam. Rent heuveltje op en af en vraagt zich af hoe hij uit deze tuin komt. Uit eindelijk krijgen de eigenaren hem uit de tuin. Na het ontbijt vragen we ons af wat we gaan doen vandaag. Rustig aan, we zijn allebei wat moe. We besluiten een kleine wandeling in de buurt te maken naar de black wood track. Het sparrenbos dus .Eerst even langs de supermarkt  wat eten en drinken kopen voor onderweg. We nemen de regenkleding mee want zo'n mooi weer is het niet we beginnen de wandeling op een breed bospad tussen de sparren door. Het klimt langzaam. Net als Frank heeft gezegd dat als het zo blijft gaan we terug, gaan we een ander paadje op, kijk dat is beter. Tussen de hei en de kleine sparretjes  door en het is meer open zodat we mooi uitzicht hebben. Het gaat harder regenen dus regenjassen aan. We vragen ons af of we door moeten lopen. Toch maar gedaan. En boven aan de top worden we beloont met een super mooi uitzicht! Het geeft echt voldoening als je zo zelf naar boven klimt.

topview

Even uitpuffen achter een rotsblok zonder harde wind met mooi uitzicht op de nog besneeuwde bergen. We lopen verder en daar is nog een uitzichtpunt, we zien beneden ons een Loch. We dalen af , oef dat is best stijl. We komen in een dalletje uit waar we weer naar een klimmetje bij een fort uit komen.

pictiesch fort

De stenen komen niet van deze plek dus het is weer een raadsel hoe ze die stenen in die tijd naar boven hebben gekregen. Aparte plek weer.

We strijken even neer om te lunchen, maar de weergoden denken zeker dat we wel een douche kunnen gebruiken. hmm dan brood maar mee op de vuist en gaan. Onder weg zien we regelmatig poot afdrukken van reeën op het pad maar we zien ze niet.

downhill

We komen weer uit op een breed pad waar een auto aan komt rijden er rent een hond naast. Ja zo kun je ook je hond uit laten. Terug bij de auto, merken we dat we toch een paar uur onderweg zijn geweest (geen kleine wandeling dus). Het weer blijft wisselvallig vandaag dus we nestelen ons lekker op onze ruime kamer van de B&B en lezen wat en en Frank maakt de laatste planning voor de route. Frank krijgt wat hoofdpijn dus die gaat even plat. We hebben beiden niet veel honger maar we rijden naar het hotel waar we van de week hebben overnacht en bestellen een soepje . Daar kunnen ze hier wel wat van, heerlijk gevulde soepen. Frank is inmiddels helemaal niet lekker hoofdpijn, en misselijk.....toch maar proberen te eten, gelukkig knapt hij daar wel van op. We rijden terug naar de B&B waar frank lekker zijn bedje in duikt.

Hopelijk is hij er morgen weer helemaal!

Dinsdag 30 juni

Frank is weer helemaal fris. We eten met wat schotten en john de eigenaar is een echte jan ouwehoer. De dame des huis kookt vers. Fruit eigen muesli en pannenkoeken hmm. Nu loopt er een hert door de tuin dus we vermoeden dat ze voor entertainment zorgen.... Jonh ontkend.

De handdoekendroger in onze kamer wordt zo heet dat frank zijn hand brand dus die benoemen we tot nieuwe toaster voor de bacon :-)

We proberen weg te komen maar via forrest gump run forrest run en nog meer van Johns persiflages lukt dat niet echt. Uiteindelijk gaan we met de zon in de bol opweg naar killin waar we slapen maar eerst naar blair castle.

Het is een prachtig gerestaureerd kasteel groot wit grote mooie tuin met beeldentuin en planten en vogels.

blair

binnen geen fotos mogen maken behalve in de balroom.

Dertig kamers met pracht en praal den decadentie en honderden geweien aan de muur. Veel sierpleisterwerk aan het plafond en originele meubels.

En lampen en stoelen van geweien ..... ah germ.

Nog wat portretten van de nassua's van oranje en willem de zwijger tegen gekomen. Ver weg was er iemand in de familie getrouwd. Een vrouw in het kasteel bleek oorspronkelijk nederlands dus die begreep onze verbazing en legde het mooi uit.

balroom

Buiten speelde een man op een doedelzak dus dat heb ik nog even gefilmd voor schoonmoeder .

Nog even naar de tuin waar we eigenlijk vooral naar de vogels en bijen kijken.

Meeuwenkuikens

kuikens

tuin1

bij

Het is intussen al drie uur dus op naar killin (via de binnendoorweg) natuurlijk.

Het weer is weer aardig maar af en toe regen dan weer zon. In killin blijkt een waterval te zijn dus druk met bussen en als we het B&B niet vinden vraagt frank het in de souvenier shop. Oh dat is aan het begin van het dorp daar moet je blijven eten wat zij kookt heel goed! Grappig ze kijkt nog even in het telefoonboek of ze het goed heeft. In een bomvolle winkel laat ze iedereen staan om te helpen.

We vinden het ruime B&B en hebben het rijk voor ons alleen ook goed.

We zitten op de bank als de bel gaat en er gasten aankomen last minute dus toch nog mede gasten.
In het dorp lekker gegeten verse mosselen garnalen en pasta biertje erbij wijntje. En een spelletje scrabble gedaan.

Terug op onze B&B nog even zitten ding dong nog meer onverwachte gasten haha gelukkig is er nog een kamer. Kleine miscommunicatie.

DE gastheer sjouwt 3 van de 6 koffers omhoog en fluistert naar ons "just one night" maw. wat nemen ze mee?

woensdag 1-7
Na een nacht met alweer een snurkende buurman, ontbeten. De snurk familie was al snel weg ,en dus bleven de new zeelanders over.

Aardige mensen en farmers. Na het ontbijt spullen ingeladen ,onder toezicht van de eigenaar van de B&B die wel nieuwsgierig was naar de motors.   verder naar Edinburg, de laatste etappe van de reis.

Frank word hoe langer hoe stiller .Hij gaat de bergen missen en had eigenlijk nog motor willen rijden en dat hadden we bij de B&B moeten doen .
Manuela heeft een idee we komen weer langs de plek waar ze ziek is geweest dus als we de motors daar uitladen en daar rijden? Dan kunnen we nog even genieten van de bergen en mooie weggetjes en kunnen we toch nog van de omgeving genieten wat we daar hebben moeten missen.

Dus pakeerplaats op motors eruit kleren aan en gaan. Manuela heeft de schrik er nog in van de 20% helling dus rijd wat rustig aan. De weg is erg slecht op sommige stukken en gaten in de weg . Maar ze rijd dapper door. We komen langs de B&B die ze alleen van binnen heeft gezien. Ineens wijst frank naar links Op een bruggetje staat een geit met enorme hoorns gelukkig blijft hij daar staan , tjonge je zult zo'n stoot krijgen.... Uiteindelijk komen we aan bij een mooi Loch en een hotel waar we eten en drinken. Het is lekker warm en Frank krijgt het warm met de motorbroek aan (Manula had een paardrijbroek eronder dus die was slim).dus maar weer snel rijden. De weg tot onder aan het Loch loopt dood dus we gaan dezelfde weg weer terug. De weg is aan deze kant beter en het rijd heerlijk.Voor Manuela ook want die weet nu hoe de weg is. We genieten! En weer vond iemand het nodig om zijn auto in de greppel te pakeren.

Frank kan niet veel doen nu dus we rijden door. Als we terug komen bij de auto zitten er twee heren op een bankje. Als we onze motor kleren uit trekken komt een van de heren een praatje maken. Hij is helemaal weg van de rebel en zou er graag nog 1tje willen hebben. Ook nu weer verbaasde blikken dat de motors beide in het busje verdwijnen. Warm in de bus met de zon en twee nog een beetje warme motors snel de airco aan en rijden.

Op naar Edinburgh. Als we aan komen moeten we even wennen aan de drukte na bijna drie weken bijna alleen op de wereld is het even omschakelen. Het is even zoeken naar het hotel we chekken in. Even wat op frissen en dan maar de stad in om wat te eten. Hopelijk doet de wifi het als we terug komen.

We zijn de stad nog niet in of de eerste kerken zien we al. Jeetje wat een boel en bijna allemaal in gotische stijl prachtig! In de stad maar even wat kleren gekocht want de voorraad was op. We lopen aan de voorkant erin en aan de achterkant van de winkel er uit en komen zo in een andere straat terecht. Etens tijd, frank valt bijna om. Gelukkig zitten er allemaal restaurants dus kiezen maar.

We zien Jamies Italien dat is toch niet van.....Ja dus van de enige echte Jamie Oliver.Thuis kijken we vaak naar zijn kook programma's dus ja als we terecht kunnen......en dat kunnen we.We bestellen een plankje met allemaal lekkere dingen.De bediening zet twee blikjes met cherry tomaatjes op tafel. we kijken elkaar aan, zou daar het gerechtje in zitten we wachten een poosje, en Frank maakt dan een van de blikjes open en er zitten echt tomaatjes in. ineens komt de bediening met een plankje aanlopen die hij op de blikjes zet....althans dat probeert hij maar met  ­­­met een open blikje wat lastig. oeps......sorry zegt Frank. Als de  de jongen daarna blikjes bij de tafeltjes naast ons neer zet zegt hij  er nu maar bij het plankje erop komt te staan.... een les voor beide! We eten echt heerlijk. Kijken nog even rond in de stad en gaan naar het hotel. Kijken of we het verslag kunnen schrijven.... Helaas geen wifi. Dan maar lekker slapen..

donderdag 2 -7

De l­aatste echte vakantiedag.... We blijken nog steeds geen wifi te hebben bij de receptie staan 5 man om te vragen wanneer hij werkt. De onderhoudsman is ermee bezig....(terwijl hij buiten met een mok koffie staat) we lopen de stad in om te ontbijten. Na het ontbijt de stad in. Langzaam richting het kasteel die ligt midden in de stad op een berg. We moeten even kijken hoe we bij het kasteel kunnen komen we lopen een trap af links zijn wat restaurantjes en winkeltjes een smal pad waar tussen de terrasjes graven liggen.

grafterras

rechts loop je dan ook een groot kerkhof op waar graven liggen van de 17de en 18de eeuw. Helaas kunnen we niet via deze kant naar het kasteel. Dus terug helemaal er om heen wandelen en ons verbazen over het imposante gebouw zo hoog op de berg. En uiteindelijk via veel trappen komen we op een plein waar een grote tribune is gebouwd dit is gedaan voor de militaire taptoe. Vlak voor de ingang staan twee wachters in schotse kilt. Er worden veel foto's van de heren gemaakt.

wachter

We lopen tussen massa's toeristen en je kunt over de koppen lopen zo druk. Er staat een lange rij voor de kassa....Nee dit gaan we niet doen. We lopen terug en kijken om ons heen naar alle mooie gebouwen die we zien. Intussen weer trek gekregen dus maar lunchen op het kerkhof het blijft wel apart....het is heerlijk weer vandaag de zon schijnt en het is gewoon warm! heerlijk!  We zitten goed en kijken onze ogen uit met wat we allemaal voorbij zien komen.  Rond 13.30 gaan we maar eens op zoek naar een plein waar we een gids hebben geregeld en ons daar zal ontmoeten. Op het plein aan gekomen blijkt dat de universiteit vandaag de bul uitreikt aan de studenten die geslaagd zijn dus een hoop mooi aangeklede mensen op het plein voor usher hall waar we hebben afgesproken.

bull

Mooi gezicht maar nu moeten we wel ff ons mannetje zoeken.

We zien hem staan in zijn tweed jasje,pet en broek met brandgaatjes van sigaretten. En er blijken nog 2 duitse dames op de tour mee te gaan. Hij verteld leuk over de stad en geschiedenis en zo leren we nog wat ook! Erg mooie kleine steegjes loopt hij in verteld dan over een schotse filosoof en de plek waar de amerikaanse grondwet is ontstaan tot aan jeckel en hide. Het verhaal is gebaseerd op een  man die daar woonde en zijn huis is nu de keuken van een restaurant.

Ook wat kerken bezoeken we en hij kan het mooi vertellen. veel kerken zijn in gotische stijl gebouwd met veel torentjes en erg mooi bewerkt.

kerk

We sluiten af in de national galary van schotland waar ook wat oud hollandse meesters zoals van gogh en rembrandt hangen. Prachtig mooi en gewoon toegangelijk voor noppes.

nederlandse meester

We nemen daar voor de deur afscheid van ons mannetje en gaan even zitten om wat te drinken want dat was best vermoeiend.

Dan lopen we we terug de oude stad in want er is nog een cafe waar JK Rowlin haar eerrste 2 Harry Potter boeken schreef.  Ze keek uit op een gebouw wat al honderden jaren als school dient,en het kasteel.genoeg inspiratie daar op dat plekje in dat cafe. Dus als je daar rondloopt en de winkeltjes ziet snap je de  boeken en de film helemaal. Je waant je af en toen in de film.

potter straatje

Het cafe is even zoeken maar uiteindelijk vinden we het en drinken er even wat (nadat we even moeten wachten op een plaatsje). Een hoop  mensen die even blik willen werpen en op de wc's schrijven mensen allerlei boodschappen op de muur  met stiften die er liggen.... erg geinig om te zien

De magen knorren dus lopen weer richting het hotel om halverwege een kroeg/resto in te duiken. Lekker biertje wijntje en een menu van de dag. Er treden 2 mensen op met een gitaar en een keyboard. We blijven niet zo heel lang want de hele dag op pad  hakt er in en zijn erg moe.

Laatste stukje naar het lopen en dan lekker op bed ploffen.

vrijdag 3-7

Opstaan en alles weer pakken, voor de laatste keer de tassen in de auto....we rijden de stad uit. Op weg naar Rosslyn. We willen daar nog een (beroemde) kerk bezoeken. Als we aankomen gaan we eerst ontbijten bij een hotel in de buurt....pfff hier weten ze de prijzen wel...maar goed onze maagjes gevuld lopen we richting de kerk.

roslin

daar is het al aardig druk met bussen en zo. Een erg mooie kerk overal tot in de kleine details kun je dingen vinden uit de vijftiende eeuw. we hebben geluk om 11.00 verteld een dame over de geschiedenis van de kerk. Het kerkje ging van 16000 bezoekers per jaar naar 167000 bezoekers nadat het kerkje te zien was in de film de Davinci code. schotland hangt onderhand aan elkaar van dat soort dingen lijkt wel want ook de plekken van Harry Potter trekken een hoop mensen.en dan de kastelen nog die te zien zijn geweest in films! het is ook een geweldig decor....Als we een kopje koffie hebben gedronken, gaan we door naar new castle om daar weer op de boot te rijden....frank maakt manuela nog even gek door als we om 15.30 aan komen en je tot 16.15 in kunt checken.door dood leuk te zeggen: ze zouden toch wel de engelse tijd aanhouden en niet de Nederlandse?? Snel een broodje kopen en dan snel naar de boot... we zijn op tijd en de broodjes zijn heerlijk! we hebben niet zo'n mooie hut als op de heen weg ,een stapelbedje. we vermaken ons aan boord door te kijken naar al die engelse die verkleed(behoorlijk flink in een latex superwomen pakje) lopen voor vrijgezellenfeestjes en de tour de france. we eten wat en onder het gelal van een groep hell angels begeven we ons naar onze kajuit waar we gaan slapen. De volgende ochtend worden we door de intercom wakker gemaakt (pff irritant) dus aankleden kopje thee en koffie en land in zicht! en dan staan we weer op Nederlandse bodem en is de vakantie echt voorbij. Een hele mooie vakantie in een prachtig land!!!! Maar ook blij om ons hondje weer te zien die heel blij was ,maar ook een super vakantie heeft gehad!!!

1. Nicole:
    23 juni 2015
    En weer heerlijk in de trein gelezen wat jullie gisteren hebben gedaan. Superleuk. Fijne dag vandaag ik lees het morgen weer
  2. Wilma:
    23 juni 2015
    Wat een leuke verhalen en foto's.
    Natte lebber van jullie aartje.
  3. Nicole:
    26 juni 2015
    Goede avond vanuit Amsterdam. Super leuk om weer bijgepraat te zijn. Wij zitten in trein onderweg naar huis na verjaardag. Liefs Bert en Nicole. Ps hier veel toeristen gespot....
  4. Manuela hanssen:
    27 juni 2015
    : ) ja leuk je "gesproken" te hebben haha
  5. Linda:
    28 juni 2015
    Haai reizigers, leuk om te lezen! Nog veel moois gewenst komende dagen. Groeten ook van Edward
  6. Nicole:
    28 juni 2015
    Even gecheckt of er nog een nieuw verhaal staat...in afwachting van ...fijne avond jongens
  7. Nicole:
    29 juni 2015
    Yes nieuwe verhalen gaaf hoor. Motorrijden en whisky.. Klinkt als een topduo zolang de volgorde klopt. Fijn dat de zon ook doorkwam. Have fun en smakelijk voor zo
  8. Nicole:
    30 juni 2015
    Goedemorgen hopelijk vandaag weer lekker fit. Toi toi Nicole
  9. Manuela:
    30 juni 2015
    Gelukkig voelt Frank zich gelukkig weer beter!!!